lørdag den 2. februar 2013

hæklet halsedisse *nu med opskrift*

Hæklet halsedisse

Jeg har brugt en lækker merino fra lang yarns.
Nål str. 4,5

Slå 36 lm op og vend med 2 lm.
*Hækl 36 hstm i bagerste maskeled, vend med 2 lm.
Hækl 20 hstm i bagerste maskeled, vend med 2 lm.
Hækl 20 hstm i bagerste maskeled, vend med 2 lm.
Hækl 36 hstm i bagerste maskeled*
Fortsæt fra * til * til arbejdet har den ønskede bredde.
Sy eller hækl den sammen og hæft ender.

Jeg har prøvet den på børn fra str. 2 år til 7 år og de passer den alle helt fint. Hækler man den til yngre eller ældre må man prøve sig frem med hensyn til højden på halsedissen.

28 kommentarer:

  1. Fedt!- 1.000 tak... Den er nu pinnet, så jeg kan finde den frem, når der skal hækles og strikkes til efterårs- og vintergarderoben:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekommen! Glæder mig til at se, hvis du får lavet nogle - send mig et praj, så linker jeg til dig:)

      Slet
  2. Den ser rigtig dejlig og varm ud :) Den skal nok laves til den kolde tid..

    SvarSlet
    Svar
    1. Det tror jeg også bestemt den - glæder mig til at se, hvis du får lavet en - send mig et praj så kan jeg linke til dig:)

      Slet
  3. TAK for opskriften :-) men... jeg er ikke sikker på, jeg forstår den? Består det øverste stykke af 20 m, og det nederste af 36 m? Og skal der hækles i bagerste maskeled på hver række i begge stykker? For det ligner, at ribben ligger tættere sammen end i det øverste stykke, hvis du forstår hvad jeg mener. Altså som om, at i det øverste stykke er der hæklet i bagerste maskeled på hver anden række, mens der i det nederste stykke er hæklet i bagerste maskeled på hver række - eller noget i den stil. Er jeg helt gal på den??

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, det kan jeg godt forstå du ikke gør. Det er helt rigtigt, at du skal hækle den i bagerste maskeled. Hele halsedissen er hæklet i bagerste maskeled - mindre detalje, for den som ikke har lavet den;)

      Du starter med de 36 luftmasker, 2 lm til at vende arbejdet, hækler 36 hstm i bagerste maskeled, 2 lm til at vende, 20 hstm i bagerste maskeled, 2 lm til at vende, 20 hstm i bagerste maskeled, 2 lm til at vende, 36 hstm i bagerste maskeled. De 2 gange der hækles 36 hstm hækler man hele vejen op og ned. De gange der hækles 20 hstm får man den ekstra vidde på halsedissens omfang over barnets skuldre.

      Håber det hav lidt mere mening nu :)

      Slet
  4. Og hvordan syes stykkerne sammen, når der er flere masker i det nederste stykke?

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er lige mange masker oppe og nede, da der er 20 hstm forneden og 16 foroven :)

      Slet
  5. Jeg har prøvet flere gange nu, og den vil bare illegal lykkes for mig. Når jeg har hæklet de to gange 20 masker og skal hækle de 36 opstår der et hul ved min 😔 Hvad gør jeg forkert?

    SvarSlet
    Svar
    1. Der vil komme et hul fordi du hækler to rækker mere forneden, det kan ikke undgås. Jeg har efterfølgende syet en omgang rundt med garnet for at lukke disse huller - det kan man ikke se bagefter.

      Alternativt lader du hullerne være, de står ikke åbne, når barnet har den på.

      Slet
    2. Ok super, tak for svar 😊

      Slet
  6. Jeg har det samme problem, men det skal lige siges at jeg er en urutineret hækler.

    SvarSlet
  7. Med risiko for at lyde dum ( er nybegynder ); hvad står hstm for?

    SvarSlet
  8. hej. sikke en lækker sag, den vil jeg straks kaste mig ud i. Men hvor mange rækker er der ca hæklet til hele halsedisen

    SvarSlet
  9. Denne vil jeg gerne lave i voksen str men skal jeg så slå flere masker op f.eks 24/40 ?

    SvarSlet
  10. Hej Mille,

    tusind tak for opskrift!

    Jeg vil gerne vise dig et billede af min udgave http://husmorhygge.blogspot.dk/2015/02/hklet-halsedisse.html

    Mvh. Kristine

    SvarSlet
  11. Hvor meget garn er der brugt på dem? Ca.

    SvarSlet
  12. Hej Mille
    Min mand har de sidste år tigget om en halsedisse til når han går rundering om natten. Har du en ide om hvordan jeg ganger op? Ville være fedt at overraske ham.
    På forhånd tak

    SvarSlet
  13. Hej Mille
    Min mand har de sidste år tigget om en halsedisse til når han går rundering om natten. Har du en ide om hvordan jeg ganger op? Ville være fedt at overraske ham.
    På forhånd tak

    SvarSlet
  14. Hullet kan undgåes ved at stikke nålen igennem midt på kanten med de 20 masker inden du stikker gennem den første maske på stykket med de 16 masker. Du får så fire tråde om nålen i stedet for tre inden du hiver tråden igennem.

    SvarSlet
  15. Hej Mille 😊
    Jeg forstår ikke lige hvordan man kan lave 36 hstm når der kun er 20 fra de forrige omgange?

    SvarSlet
  16. Hej Mille jeg skal lave den til en 11 årig i noget garn til nål 8 hvor stor vel du så lave den og jeg har ikke mulighed for at måle barnet

    SvarSlet
  17. Hvor mange masker til en 1 år mon

    SvarSlet
  18. Hvor mange Masker vil du slå op til en 10 pige vil gerne hækle den til min dattrr

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...